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口述講演

正極材料違いによる電気化学反応変化を考慮した電気自動車走行シミュレーションモデルの開発

松田 祐樹 様
株式会社コベルコ科研

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【講演概要】 

電気自動車の車両走行性能は電池の電圧や容量といった特性だけではなく、セル自己発熱による電池パック内温度の影響を受ける。近年、リチウムイオン電池正極材料に主流の三元系ではなくリン酸鉄リチウムを採用した電気自動車が発売されている。そこで、電気化学反応を考慮した電気自動車走行シミュレーションモデルを構築し、正極材料の違いによる車両走行性能変化を調査する。
 

【キーワード】 

電気自動車, リチウムイオン電池, 二次電池, リン酸鉄リチウム, 正極材料
 

【使用製品】

COMSOL Multiphysics, 化学反応工学モジュール, バッテリ&燃料電池モジュール
 

【共同著作者】 

株式会社コベルコ科研 山中 拓己 様
株式会社コベルコ科研 林 良樹 様
株式会社コベルコ科研 高岸 洋一 様
株式会社コベルコ科研 山上 達也 様
 

【English title】 

Development of a simulation model for electric vehicle drives considering electrochemical reaction changes due different cathode materials
 

【Abstract】 

The vehicle performance of electric vehicles (EV) is affected not only by the characteristics of the battery, such as voltage and capacity, but also by the temperature inside the battery pack due to cell self-heating. In recent years, several EV has been released that use LiFePo4 as the cathode material for lithium-ion batteries, instead of the mainstream NMC material. In this study, a simulation model of EV driving was developed considering the electrochemical reaction, and what is effect on vehicle driving performance due to the difference in cathode material.
 

【Keyword】 

Electric vehicle、Li-ion batteries、Secondary batteries, LiFePO4, Cathode materials

【講師紹介】

株式会社コベルコ科研 計算科学センター マルチフィジックスGr. 松田祐樹 様

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